AOZ Blog
De Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD): een stap richting duurzaam en verantwoord bedrijfsbeheer in de EU!2h> | |
πDe kosten gaan omhoog door CSDDD en niet alle bedrijven trekken ditπ Na jaren van onderhandelen nam het Europees Parlement eind april en de Europese Raad eind mei 2024 de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) aan. Deze ‘antiwegkijkwet’ verplicht bedrijven in de EU om hun waardeketen te kennen en actie te ondernemen bij misstanden. Echter, de awareness hierover is te laag, vooral onder MKB-bedrijven, aldus docent en expert Vincent Wanders. Een diepere duik in zijn visie op deze wet is te lezen in het artikel van het Financieel Management (28-05-2024). Oké interessant, maar wat houdt het nou precies in dat CSDDD? In deze blogpost neem ik jou mee in belangrijke aspecten, wijzigingen, de benaming 'antiwegkijkwet', criteria om te bepalen of jouw bedrijf onder de CSDDD valt én uiteraard concrete acties om te nemen. Lees je verder mee? De Europese Commissie heeft een belangrijke stap gezet met de introductie van de CSDDD. Deze richtlijn is ontworpen om bedrijven, zoals het jouwe, te verplichten hun impact op het milieu en de mensenrechten te identificeren, te voorkomen, te mitigeren en erover te rapporteren. Het doel is om duurzaamheid en verantwoord bedrijfsbeheer te bevorderen binnen de Europese Unie. Enkele kernaspecten van de CSDDD zijn:
π Op het eerdere voorstel van de CSDDD is er kritiek gekomen vanuit onder andere Duitsland en Frankrijk. Hierdoor heeft de wet enkele aanpassingen ondergaan. De oorspronkelijke ambitie van de richtlijn werd afgezwakt door de zorgen over de omvang en impact van de verplichtingen die zouden worden opgelegd aan bedrijven. De belangrijkste wijzigingen in de 'light' versie van de CSDDD zijn als volgt:
De aanpassingen aan de CSDDD weerspiegelen de balans tussen het streven naar duurzaamheid en het realiseren van economische haalbaarheid voor bedrijven. Waarom wordt de nieuwe regeling van de CSDDD ook wel 'antiwegkijkwet' genoemd? π De term "antiwegkijkwet" is ontstaan omdat deze nieuwe wet jou verplicht om actief en systematisch jouw productieketens te screenen op schendingen van milieuregels en mensenrechten, waaronder werknemersrechten. De wet verhindert dat je "wegkijkt" van de negatieve impact die jouw activiteiten kunnen hebben op mensen en het milieu. De term "antiwegkijkwet" weerspiegelt de diepgaande veranderingen die de CSDDD teweegbrengt in de manier waarop je opereert en verantwoordelijkheid neemt voor jouw impact op de samenleving en het milieu. Het dwingt je om actief betrokken te zijn bij jouw toeleveringsketens, waarbij je niet langer kunt wegkijken van de mogelijke schendingen van milieuregels en mensenrechten die elders in jouw keten plaatsvinden. De wet legt de nadruk op transparantie en rapportage, waardoor je gedwongen wordt jouw processen bloot te leggen en verantwoording af te leggen aan belanghebbenden. Sancties voor niet-naleving zorgen ervoor dat je niet langer kunt negeren wat er gaande is in jouw keten. Belangrijk is ook de versterking van de betrokkenheid van belanghebbenden, waaronder werknemers en gemeenschappen die worden beïnvloed door jouw activiteiten. Dit dwingt je om niet alleen te kijken naar winst, maar ook naar de bredere impact van jouw handelen. Bovendien vereist de wet dat je proactief transitieplannen opstelt om jouw impact op milieu en mensenrechten te verminderen, waardoor je vooruit moet kijken en veranderingen moet doorvoeren voordat problemen zich voordoen. Door deze wetgeving krijgt niet alleen de EU, maar ook de wereldwijde gemeenschap de kans om de normen voor bedrijfsvoering te verhogen, waardoor een eerlijker en duurzamere samenleving ontstaat waarin bedrijven niet kunnen wegkijken van hun verantwoordelijkheden en elkaar controleren en verantwoordelijk houden. Hoe weet ik of mijn bedrijf in aanmerking komt voor deze regeling? π De CSDDD legt specifieke criteria vast om te bepalen welke bedrijven aan de regels moeten voldoen. De belangrijkste criteria zijn:
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel en specifieke situaties. In dit geval zijn dat:
Welke acties kan ik als bedrijfseigenaar (alvast) nemen? πΌ Laten we vooropstellen dat het beter is om tijdig te anticiperen. Zelfs als jouw bedrijf niet direct onder de regeling valt, is de kans groot dat je aan deze nieuwe regels moet voldoen als je met grote bedrijven wilt blijven samenwerken of de voorkeur wilt krijgen. Je zou verschillende stappen kunnen ondernemen om jouw bedrijf voor te bereiden op en te voldoen aan de eisen die door de CSDDD gesteld worden. Voorbeelden van concrete acties die je kunt nemen zijn:
Conclusie Het is duidelijk dat de CSDDD niet alleen een wettelijke verplichting is, maar ook een kans biedt voor jouw bedrijf om zich te onderscheiden op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Door proactief stappen te ondernemen en te voldoen aan de nieuwe eisen, kun je niet alleen de reputatie van je bedrijf verbeteren, maar ook bijdragen aan een duurzamere en rechtvaardigere wereld. Begin vandaag nog met de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf niet alleen voldoet aan de wettelijke eisen, maar ook een positieve impact maakt op mens en milieu én zo een voorkeurspositie kan bemachtigen. Samen kunnen we werken aan een betere toekomst voor iedereen. ππΌ | |
Op 13-06-2024 door Aad Schalke |
Eenmalig persoonsinformatie opvragen? Klik hieronder op de buttons.
Mochten er nog vragen zijn dan kun je contact met ons opnemen op telefoonnummer 076 74 10 100 of via onze contactpagina.